Journal for Christian reflections in the context of social sciences and humanities

Caritas et veritas 2020, 10(2):130-146 | DOI: 10.32725/cetv.2020.032

Authorial Reading: Action Research in Pedagogical Reality

Josef Nota
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, Katedra pedagogiky, Kněžská 8, 370 01

In a narrative way, the article presents the background of the events that led to the inclusion of the discipline of authorial reading in the teaching of a particular lower basic school. The initial assumption is that authorial reading can be a suitable alternative to the development of key competencies in addition to the practice of stylistic units. Based on the obtained data, the main goal is to formulate one's own pedagogical experience at the school during an eight-year practice with authorial reading. The secondary goal is to use case studies to illustrate the ways in which specific students (and parents) can approach authorial reading.

Keywords: narrative research, pedagogy, authorship, personality, authorial reading, dialogue, school

Published: September 30, 2020  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Nota, J. (2020). Authorial Reading: Action Research in Pedagogical Reality. Caritas et veritas10(2), 130-146. doi: 10.32725/cetv.2020.032
Download citation

References

  1. Milena MATĚJÍČKOVÁ, Josef NOTA, Stanislav SUDA, Observing Qualitative Changes in Psychosomatic Condition, The New Educational Rewiew 2/2011, s. 147-161.
  2. Josef NOTA, Stanislav SUDA, Hledání společných znaků reflexí dialogického jednání, in: Podpora zdravého psychického vývoje z aspektu dítěte a učitele, ed. Jiří JOŠT - František MAN - Alena NOHAVOVÁ, Praha: Eduko, 2013.
  3. Stanislav SUDA, Experimentální dramatika, České Budějovice: Nakladatelství Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, 2017.
  4. Ivo ČERMÁK, Myslet narativně (kvalitativní výzkum "on the road), in: Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí, ed. Ivo ČERMÁK - Michal MIOVSKÝ, Brno: Psychologický ústav, 2002, s. 19-25.
  5. Roman ŠVAŘÍČEK, Klára ŠEĎOVÁ, Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: Pravidla hry, Praha: Portál, 2007.
  6. Michal MIOVSKÝ, Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu, Praha: Grada, 2006.
  7. Eva HOŠNOVÁ, Český jazyk pro 2. ročník ZŠ, Praha: SPN, 2006.
  8. Jaroslava KOSOVÁ, Český jazyk - učebnice pro 3. ročník základní školy, Plzeň: Fraus, 2009.
  9. Rudolf ČECHURA, Hana STAUDKOVÁ, Miroslava HORÁČKOVÁ, Český jazyk pro 4. ročník, Praha: Alter, 1996.
  10. Zbyněk FIŠER, Tvůrčí psaní, Brno: Paido, 2001.
  11. Josef NOTA, Experimentální dramatika: Autorské čtení u žáků na 1. stupni, in: Perspektivy výchovy a vzdělávání v podmínkách současného světa, ed. Miriam PROKEŠOVÁ, Ostrava: ČPDS, 2017, s. 89-94.
  12. Pavla PAZDERNÍKOVÁ, Tvůrčí psaní a vědecká práce. Brno, 2009. Disertační práce. Masarykova univerzita. Filozofická fakulta. Ústav české literatury a knihovnictví. Vedoucí práce PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
  13. Eva MACHKOVÁ, Metodika dramatické výchovy, Praha: IPOS ARTAMA, 1999.
  14. Josef VALENTA, Osobnostní a sociální výchova, Kladno: Aisis, 2005.
  15. Geoff PETTY, Moderní vyučování, Praha: Portál, 1996.
  16. Vladimír SMÉKAL, Pozvání do psychologie osobnosti, Brno: Barrister & Principal, 2007.
  17. Victor J. DRAPELA, Přehled teorií osobnosti, Praha: Portál, 1998.
  18. Vítězslava Ada FRYNTOVÁ, O paradoxu autorského čtení, in: HIC SUNT LEONES (O autorském herectví), ed. Michal ČUNDRLE, Praha: AMU, Ústav pro výzkum a studium autorského herectví při katedře autorské tvorby a pedagogiky, 2003.
  19. Josef NOTA, Dialogické jednání jako možnost rozvoje osobnostních dispozic učitele. České Budějovice, 2014. Disertační práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. Pedagogická fakulta. Katedra pedagogiky a psychologie. Vedoucí práce doc. MgA. Stanislav Suda, Ph.D.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which permits use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.